ABSTRACT
The use of inertia welding in the aerospace industry has been steadily increasing owing to the signifi cant improvements it provides in joint quality, compared with the use of fusion welding. This chapter introduces the process, with respect to its operation, parameters, differences from other friction welding techniques and equipment. It also explains the application of the technique and the selection of the process parameters, and the different mathematical, analytical and numerical approaches that are used to model the thermal fi elds and residual stress development. Details of the microstructural, mechanical properties and residual stress development in inertia friction-welded Ni-based superalloys, titanium alloys, steels and other alloys are also discussed.
چکیده
استفاده از جوشکاری لحظه ای در مقایسه با استفاده از جوشکاری ذوبی برای رسیدن به کیفیت بالاتر در صنعت هوافضا به طور پیوسته ای در حال پیشرفت است. این فصل فرآیند جوشکاری لحظهای را با توجه به عملیات، پارامترها، و تفاوتهای آن با دیگر روش ها و تجهیزات جوشکاری اصطکاکی معرفی مینماید. همچنین کاربرد این روش و انتخاب پارامترهای فرآیند، و روش های عددی، تحلیلی و ریاضی که برای مدل سازی میدان های حرارتی و توسعه تنش پسماند مورد استفاده قرار میگیرند را توضیح میدهد. جزئیات خواص مکانیکی و میکروساختاری و توسعه تنش پسماند در سوپرآلیاژهای پایه Ni، آلیاژهای تیتانیم، فولادها و دیگر آلیاژهای جوشکاری شده با روش جوشکاری اصطکاکی لحظه ای نیز مورد بحث قرار میگیرد.